Communicatie

Beta Strategies ondersteunt u bij communicatie­vraagstukken die er toe doen. Van strategieontwikkeling tot het inrichten van de communicatiefunctie.

Ontwikkelen van visie en strategie

Wat willen we de komende jaren bereiken met communicatie? Wat is daarvoor nodig? En wat is eigenlijk onze visie op communicatie? Wat vinden we belangrijk en wat niet? Waar moeten we in uitblinken? Beta Strategies heeft uitermate veel ervaring met dit soort vragen. Onze aanpak: interactief, impact driven en pragmatisch. Het doel: lange termijn impact!

Communicatie bij strategische veranderingen

Adaptability is the new competitive advantage. Bij strategische veranderingen (denk aan een fusie, overname of reorganisatie) of complexe issues staat Beta Strategies zijn klanten met raad en daad terzijde. Wij creëren bijvoorbeeld scenario-analyses, kernboodschappen (holding statement, message house, Q&A,s etc.) of ontwikkelen een scherpe communicatieaanpak. En we bereiden u voor op wat komen gaat. Van A tot Z kunnen we u van dienst zijn.

organisatie van de communicatie
Verandering

Organisatie van de communicatie

Beta Strategies beschikt over veel ervaring bij het (re)organiseren van communicatieafdelingen. Onze rol varieert van het adviseren over rol, toegevoegde waarde en kerntaken tot het uitwerken van de inrichting van afdelingen en het optimaliseren van de manier van (samen)werken. Voor bijvoorbeeld communicatiedirecteuren fungeren wij als sparring partner. Met praktische frameworks zet Beta Strategies communicatieafdelingen aan het denken én doen.

Typische vraagstukken waar u Beta Strategies voor kunt inschakelen:

  • Wat is onze visie op communicatie?
  • Wat wordt onze communicatiestrategie? En wat wordt ons jaarplan?
  • Wat wordt ons veranderverhaal? En welke kernboodschappen horen daarbij?
  • Wat is de rol en toegevoegde waarde van de communicatieafdeling?
  • Hoe richten we de communicatieafdeling in?
  • Benchmark: hoe is communicatie bij andere organisaties ingericht en wat kunnen wij daarvan leren?
  • Wat is goede leiderschapscommunicatie? En hoe realiseren we dat?

Beta Strategies versterkt haar advieswerk met praktische frameworks, nieuwe theorieën en aansprekende best practices.


To Explore


To Inspire


To Solve

Recente cases op het gebied van communicatie

Case

Zakelijke dienstverlening / organisatie van de communicatie

N.a.v. een strategische heroriëntatie moet ook opnieuw de rol, toegevoegde waarde en inrichting van de communicatieafdeling worden vastgesteld. Beta Strategies faciliteert diverse werksessies en ontwikkelt samen met o.a. de directeur Communicatie de blauwdruk van de afdeling.

Case

Publieke sector / communicatiestrategie

De directeur Communicatie van een ambitieus waterbedrijf wilde een visie op de rol van communicatie. Aan de hand van werksessies heeft het team onder meer ambities, kerntaken en het dienstverleningsmodel op papier gezet. Beta Strategies begeleidde het proces, zorgde voor ‘food for thought’ en adviseerde over de inhoud.

Case

Agrarische sector / communicatiestrategie + thought leadership

Een grote coöperatie heeft een ijzersterke positie maar is relatief onzichtbaar. Samen met Beta Strategies wordt een communicatiestrategie ontwikkeld en een plan gemaakt om thought leader te worden. Aan de hand van verschillende strategiesessies zijn opties verkend en knopen doorgehakt.

Case

Financiële dienstverlening / communicatiestrategie

Op basis van een praktisch werk- en denkmodel hebben we met het managementteam communicatiedoelen en prioriteiten vastgesteld. Beta Strategies begeleidt en adviseert het managementteam periodiek bij de uitvoering ervan.

Case

Industrie / communicatiestrategie

Een bekende onderneming wil de komende jaren groeien en vaart een nieuwe koers. Het krachtenveld is echter uitermate turbulent. Een deel van de stakeholders is kritisch. De reputatie staat onder druk. Met Beta Strategies wordt een meerjarenstrategie ontwikkeld. In een interactief traject worden de strategische communicatieopgaves, ambities en speerpunten vastgesteld. Ook wordt gekeken naar ‘way-of-working’ […]