Newsroom Home » Newsroom Hieronder vind je nieuws, updates en links naar relevante artikelen, onderzoeken en blogs. Vragen? Stuur dan een bericht naar [email protected]. Newsroom 23 november 2023 99+1 Kickstarters: veel inspiratie gewenst! Van het boekje 99+1 Kickstarters zijn nu 100 genummerde exemplaren in omloop. De laatste exemplaren heb ik deze week weggegeven via Linkedin en Twitter. Ook zijn er nog een aantal uitgedeeld via #Connected5 (de nieuwsbrief van mijn persoonlijke blogsite Connected Leader). Het boekje heb ik eerder dit jaar ontwikkeld in het kader van de lancering […] Newsroom Checklist issuemanagement (incl. tips) Strategische issues kunnen grote invloed hebben op succes, continuïteit en reputatie. Dat je strategische issues slim aanpakt, lijkt oh zo logisch. Maar in de praktijk zie je hoe moeilijk het is. Sla de krant maar open. Organisaties worden continu verrast door gedoe. Of ze handelen op een manier waarvan je denkt ‘hoe kan het???’. In […] Newsroom 20 oktober 2023 De veranderende rol van de communicatieafdeling Bestuurders worden volop uitgedaagd om anders te kijken naar de rol van het bedrijfsleven. Het is tijd dat communicatieafdelingen ook worden uitgedaagd. Meer van hetzelfde is niet het antwoord op de vraagstukken van vandaag en morgen. Ook communicatieafdelingen moeten de slag naar voren gaan maken. Meer van hetzelfde is niet het antwoord. De moderne communicatieafdeling […] Newsroom 9 oktober 2023 Waar ben je wel/niet van? Praktisch werkmodel voor jouw stafafdeling Een veelgehoorde klacht op – in ieder geval – communicatieafdelingen is dat veel te veel tijd gaat zitten in werk dat als oneigenlijk wordt beschouwd. Werkzaamheden waarvan in ieder geval sommige medewerkers vinden dat het buiten de scope van de afdeling valt. Natuurlijk, het ís ongetwijfeld ook oneigenlijk werk. Maar dat weet je pas als je met […] Newsroom 12 september 2023 Iris Academy – Het Juiste Doen als Niemand Kijkt Hoe bescherm je je merk in de toekomst tegen de toenemende stakeholderdruk, verwachtingen die steeds veranderen en hoe zorg je dat je als manager strategische impact hebt? Doe de opleiding ‘Reputatiemanagement & Ethiek’ van Iris Academy. Ofwel ‘Het Juiste Doen als Niemand Kijkt’. In september is de tweede editie van deze opleiding gestart die reputatiemanagement combineert […] Newsroom 4 september 2023 Realistische communicatie? Ja, graag! Die publiciteitsstorm waar Heineken begin dit jaar in terecht kwam, was heftig. Ondanks de belofte om te vertrekken, had Neerlands trots toch nieuwe biersoorten op de Russische markt gebracht. De onthulling over de Russische investeringen kwam Heineken op felle kritiek te staan en leidde onder meer tot het vertrek van Sarah Backhouse, Heinekens communicatiedirecteur. De reputatieschade zou groot zijn. En natuurlijk werden excuses aangeboden. Vorige […] Newsroom 17 augustus 2023 In gesprek met vakblad Adformatie over benoeming topmannen BP NL en Shell NL Bij Shell heeft Frans Everts per 1 april Marjan van Loon opgevolgd als president-directeur en bij BP Nederland is Corné Boot de topman geworden. Beiden hebben een communicatie-achtergrond. Journalist Jasper Mulder van vakblad Adformatie vroeg aan Frank Körver (Beta Strategies), Mayke van Keep (partner de Issuemakers) en Flip Dotsch (director bij Omnicom PR Group) om een reactie. Onderstaand Adformatie-artikel van Jasper […] Newsroom 6 juli 2023 F*ck Oatly. Oftewel, is het slim om open te zijn over kritiek die je als bedrijf krijgt? Ophef. Boze klanten. Boycots. Schandalen. Op reputatie-ellende zit geen enkel bedrijf te wachten. En gebeurt het toch, dan volgt vaak snel een al dan niet gemeende sorry. Bang dat het verder escaleert. Bedrijven kunnen op veel manieren met ophef en felle kritiek omgaan. Even door de zure appel heen bijten en dan vooral weer snel over tot […] Newsroom 16 juni 2023 De keerzijde van kernwaarden? In het Financieele Dagblad stond een sterk opiniërend artikel van Femke de Vries, adviseur en bijzonder hoogleraar Toezicht aan de Rijksuniversiteit Groningen. In het artikel benadrukt De Vries dat kernwaarden geen loze woorden mogen zijn. Hun kracht valt inderdaad niet te ontkennen. Slim gekozen waarden fungeren als een kompas. Ze geven richting geven aan gedrag en helpen bij het […] Newsroom 4 juni 2023 Beta Strategies sponsor van BFC Sinds deze maand is Beta Strategies sponsor van voetbalvereniging BFC. Een van de grotere en meest ambitieuze verenigingen in het Gooi. Een club die bekend staat om haar gezelligheid en waar prestatie en plezier in het spel hand in hand gaan. De sponsoring geldt voor een termijn van minimaal 2 jaar. Het eerste van BFC is dit […]