Reputatie

Een goede reputatie goud waard. Zeker in het huidige transparantietijdperk waarin issues continu op de loer liggen. Beta Strategies helpt u bij het bouwen, versterken en beschermen van uw reputatie en het managen van lastige issues.

Positionering

Een sterke positionering is van grote waarde. Het staat aan de basis van een onderscheidende reputatie en het versterkt uw marktpositie. Bovendien vergroot het uw geloofwaardigheid en biedt het houvast, bijvoorbeeld als u te maken heeft met een complex issue. Positionering gaat over verhaal, houding en gedrag. Beta Strategies helpt u bij het maken van de juiste keuzes. Onze aanpak is interactief, insights driven en houdt rekening met de unieke dynamiek van een organisatie en het krachtenveld waarin u moet presteren.

Beta Strategies
Frank Körver
Issuesmanagement
Issuemanagement
Crisiscommunicatie

Issues & reputatierisico’s

Stakeholderverwachtingen zijn ongekend hoog en het doen en laten van organisaties en hun bestuurders ligt onder een vergrootglas. Dat kan leiden tot veel gedoe en onrust, soms met verstrekkende gevolgen. Hoe eerder u issues op het spoor bent of risico’s hebt geïdentificeerd, hoe beter. Beta Strategies helpt u bij het identificeren, aanpakken en oplossen van lastige en potentieel schadelijke kwesties. Klanten schakelen ons in voor het ontwikkelen van een slimme aanpak (inclusief verhaallijn), het in kaart brengen van issues, het slim organiseren van issues management en het sparren met bestuurders, commissarissen en communicatiedirecteuren. En groeit een issue onverhoopt uit tot een crisis? Ook dan kunt u op Beta Strategies rekenen.

Reputatie- en stakeholderonderzoek

Wat is uw huidige reputatie? Wat zeggen stakeholders over u? Hoe ziet het krachtenveld eruit waarin uw organisatie zich bevindt? Waar liggen kansen en risico’s? Waar is de organisatie kwetsbaar en wat is de unieke kracht? Wat zijn issues waar u op moet letten en welke risico’s verdienen directe aandacht? Beta Strategies heeft veel ervaring met het uitvoeren van kwalitatief reputatie- en stakeholderonderzoek. Waar u op kunt rekenen: strategische inzichten, praktische adviezen en waardevolle input voor besluitvorming. En uiteraard: altijd verpakt in een heldere rapportage.

Typische vraagstukken waar u Beta Strategies voor kunt inschakelen:

  • Hoe positioneren we ons in de markt of t.a.v. een lastig issue?
  • Welke strategische issues bieden kansen of vormen risico’s?
  • Hoe kunnen we CommTech (o.a. ai) inzetten voor het versterken van onze reputatie?
  • Hoe stellen we ons op t.a.v. een specifiek issue en wat wordt ons verhaal?
  • Welke aanpak kiezen we om te voorkomen dat een issue uitgroeit tot een crisis?
  • Hoe organiseren we issuesmanagement op een professionele manier?
  • Hoe kijken stakeholders naar onze onderneming en wat betekent dat?
  • Hoe brengen we een crisis tot een goede einde of minimaliseren we de schade?
  • Merkarchitectuur: hoe kunnen we onze merken het beste organiseren?

Reputatie staat steeds hoger op de agenda in de bestuurskamer. Beta Strategies helpt u grip te krijgen op deze belangrijkste asset.


To Explore


To Inspire


To Solve

Recente cases op het gebied van reputatie

Case

Publieke sector / issuesmanagement

Al enige tijd heeft deze organisatie te maken met een lastige kwestie. De top heeft behoefte aan een doorbraak. Beta Strategies verkent met een multidisciplinair team verschillende scenario’s en komt een concreet plan van aanpak. De uitkomst wordt gebruikt als input voor besluitvorming.

Case

Zakelijke dienstverlening / advies naamgeving

Een iconisch merk wil een antwoord op de vraag of de merknaam voldoende ‘futureproof’ is. Beta Strategies analyseert tal van onderzoeken, voert diverse gesprekken en faciliteert werksessies. De uitkomst is een concreet advies over naamgeving, inclusies aanbevelingen voor de toekomst.

Case

Publiek sector / merkarchitectuur

Beta Strategies is door het College van Bestuur en de directeur Communicatie van een grote onderwijsinstelling ingeschakeld om te adviseren over merkarchitectuur. Aan de hand van gesprekken en interactieve werksessies zijn verbeterkansen en oplossingsrichtingen in kaart gebracht. Beta Strategies heeft geadviseerd over de meest logische invulling van merkarchitectuur. Uitgangspunt hierbij was onder meer het instellingsplan.

Case

Zakelijke dienstverlening / second opinion sponsoring

Een grote onderneming krijgt de kans om een landelijk televisieprogramma te sponsoren. Vanuit het perspectief van reputatie wordt Beta Strategies om een second opinion gevraagd. Vanuit verschillende perspectieven wordt gereflecteerd op de sponsorkans en een advies uitgebracht.

Case

NGO / crisismanagement

Een goede doelenorganisatie zoekt strategische en hands-on-ondersteuning bij een uitermate gevoelige kwestie. Beta Strategies schakelt met de voorzitter van de Raad van Toezicht en het advocatenkantoor en adviseert over de best mogelijke aanpak van deze kwestie. Flexibiliteit en snelheid zijn essentieel.

Case

Handel & industrie / issuesmanagement

Een van Europa’s grootste spelers op het gebied van zonnepanelen wil positie bepalen en stelling nemen t.a.v. mogelijke dwangarbeid in China. Samen met de directie en medewerkers ontwikkelt Beta Strategies een lange termijnstrategie, communicatieaanpak en storyline.

Case

Financiële dienstverlening / visie op reputatie

Een toonaangevende verzekeraar heeft een ambitieus reputatiedoel geformuleerd. Maar wat betekent dat doel in de praktijk? Hoe gaan we dat doel daadwerkelijk realiseren? Beta Strategies helpt de organisatie bij het formuleren (en implementeren) van een concrete visie op reputatie. De uitkomst is een praktisch kompas dat organisatiebreed wordt toegepast.

Case

Publieke sector / strategisch narratief

Een organisatie heeft te maken met een lastig issue. Een analyse toont aan dat de samenwerking verbetering behoeft en ieder team de kwestie anders beleeft. Beta Strategies stelt met de verschillende teams ambities vast en komt tot een gemeenschappelijk narratief. Dit narratief verbindt en dient als basis voor interne en externe communicatie.

Case

Financiële dienstverlening / issuesmanagement

Een internationale verzekeraar wordt geregeld geconfronteerd met grote maatschappelijke discussies en bijbehorende ethische dilemma’s. Er is in de ‘boardroom’ behoefte aan een praktisch kompas op basis waarvan besluiten genomen worden. Samen met de communicatiedirecteur en andere senior executives ontwikkelt Beta Strategies een ‘ethical decision making framework’.

Case

Healthcare / reputatie-onderzoek

Beta Strategies voert voor een internationaal bedrijf een krachtenveldonderzoek uit onder stakeholders. Welke issues spelen er? Hoe percipiëren en waarderen stakeholders die onderneming? Waar zien we kansen voor het versterken van de positionering? Beta Strategies voert het onderzoek uit en rapporteert conclusies en aanbevelingen.