Ondanks het groeiende belang dat aan corporate communicatie wordt gehecht, is er een kloof tussen hoe communicatieprofessionals hun strategische rol zien en hoe andere managers en collega’s binnen de organisatie naar de rol van communicatieprofessionals kijken.
Uit onderzoeken blijkt dat het voor medewerkers niet echt duidelijk is wat de taak is van de communicatieprofessionals binnen hun organisatie. En als ze al een beeld dénken te hebben, dan is het vooral het beeld van een functie die zich vooral bezighoudt met tactische en uitvoerende taken.
Zonde. Hoe kan iets zo cruciaal zijn en toch zo slecht worden begrepen?
Het is niet eenvoudig om de waarde van moderne communicatieafdelingen duidelijk te maken. Immers, juist het uitvoerende is heel zichtbaar. Het strategische – denk aan reputatiemanagement, stakeholder engagement, boardroom counseling – blijft vaak onzichtbaar, is best abstract en daarmee ongrijpbaar voor de rest van de organisatie.
De interne positionering van de afdeling is dan ook cruciaal.
Een communicatieafdeling kan dan ook alleen waarde creëren en bijdragen aan het succes van de organisatie als:
- zij wordt gewaardeerd door het topmanagement en andere interne stakeholders,
- haar resultaten, producten en diensten gewild zijn en daadwerkelijk worden gebruikt,
- en als haar bedrijfsmodel past binnen de gehele organisatie.