Medewerkeractivisme & reputatierisico's. MT/Sprout sprak erover met Frank Körver, adviseur op het gebied van reputatie, communicatie en leiderschap

MT/Sprout in gesprek met Frank Körver over medewerkeractivisme en reputatierisico’s

Het vakblad MT/Sprout sprak deze week met Frank Körver (Beta Strategies) over activistische medewerkers bij Booking.com en wat dat betekent voor reputatie, communicatie en leiderschap.

HIER vind je het artikel ‘Booking-werknemers in verzet tegen verhuur op Westoever: hoe ga je om met intern activisme?’

Zoals je zult lezen, was het natuurlijk een gesprek over veel meer. Het ging over hoe je als bedrijf omgaat met lastige dilemma’s en bijzonder gevoelige issues.

Binnen Booking.com is namelijk boosheid ontstaan bij een deel van de medewerkers. Deze activistische medewerkers die eisen dat het stopt met het aanbieden van accommodaties in Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, wat volgens het internationaal recht illegaal bezet gebied is. In een reactie zegt een woordvoerder dat het ‘niet aan ons is om te beslissen of iemand wel of niet kan reizen’.

Het advies van Frank Körver aan bestuurders met lastige dilemma's:
- Wees open waar het kan. Vertel waarom het een dilemma is.
- Leg je oor te luister bij stakeholders. Krijg inzicht in belangen en verlangen.
- Neem aan de hand van een decision making framework een zorgvuldig besluit. Denk in scenario's, ook qua kansen en risico's.
- Wees open en eerlijk over het besluit. Niet verdraaien. Zaken niet mooier voorstellen.
- Houd vast aan het besluit en houd vooral ook de gelederen gesloten. Tenzij de context verandert.

‘Booking.com moet kiezen. Waardigheid tonen of herinnerd worden als het bedrijf dat profiteerde van een van de grootste misdaden van de 21e eeuw’, stond in een interne petitie die werd verspreid onder werknemers van het techbedrijf. Stevige taal. En natuurlijk werd de petitie gelekt …

MT/Sprout sprak behalve met Frank Körver ook met arbeidsrechtadvocaat Suzanne Meijers over medewerkeractivisme en de dilemma’s van Booking en andere bedrijven. Een paar quotes:

  • ‘De discussies die we wereldwijd zien, worden ook binnen de bedrijfsmuren gevoerd.’
  • ‘Het bedrijf heeft te maken met een lastig dilemma en moet daar het gesprek over aangaan. Om vervolgens heel open te zijn waarom je kiest voor A en niet voor B. ‘We doen wat mag volgens de wet’ is als argument volstrekt onvoldoende.’
  • ‘Voor een bedrijf als Booking lijken die kritische geluiden misschien ruis, maar dat is het niet. Interne activisten zijn het geweten van de organisatie. Die moet je uitermate serieus nemen.’

Meer lees je in het artikel.

Wil je doorpraten over issuesmanagement? Zelf te maken met een issue? Of met een duivels dilemma? Nader kennismaken of een keer sparren? Stuur een bericht.