‘Een marketingmachine. Uiteindelijk gaat het schuren’. Het Algemeen Dagblad vroeg Frank Körver wat hij vindt van Booking.com, de issues waar ze mee te maken hebben en hun manier van communiceren. Het artikel verscheen op 5 augustus op pagina 3. Titel: ‘Ophef kan Booking niets schelen, massaclaims wel’.
Een paar uitspraken:
– Slechte publiciteit lijkt Booking.com niet van de kook te brengen. ‘Het gaat al jaren zo. En als je naar hun prestaties kijkt, is dat ook wel te verklaren. Die zijn indrukwekkend goed. Bijna iedereen boekt er zijn overnachtingen.’ Toegegeven: ik ook …
– Aan de communicatie naar buiten besteedt de reisgigant maar weinig aandacht aan het negatieve sentiment. ‘Je leest helemaal geen reactie op de kritiek die ze ontvangen. Het is een marketingmachine. Alles is er op gericht zoveel mogelijk overnachtingen te verkopen.’ Perscontacten? Journalisten kunnen een email sturen naar PR-bureau Edelman.
– Het lijkt erop dat het krediet van Booking bodemloos is. ‘Maar het gaat wel schuren. Je voelt gewoon dat het bedrijf al heel lang de grenzen van het maatschappelijk toelaatbare aan het opzoeken is. Dat kan niet eeuwig goed blijven gaan’.
– ‘Je gunt het bedrijf dat er iemand is die eens heel goed in de spiegel kijkt. Wat willen we voor bedrijf zijn? Hoe staan we in de samenleving? Ik heb niet het idee dat dat momenteel gebeurt’.
– Anders dan de maatschappelijke kritiek raakt een financiële bedreiging als massaclaims wel een zenuw. ‘Ik ben heel benieuwd hoe de claimzaken zich gaan ontvouwen. Je ziet het vaker, bij techgiganten. Als er zaken spelen die echt hun business kunnen raken en die financieel pijn kunnen doen, willen ze wel veranderen’.
Hier het hele artikel:

HIER de link naar het online artikel.
