Op de site van De Ondernemer verscheen een artikel van Frank Körver (Beta Strategies) en Frank Peters (Virtus Communications), beiden zijn mede-initiatiefnemers van platform Duivelse DIlemma’s. Het artikel biedt een ander perspectief op de huidige discussie: moeten CEO’s medewerkers terughalen naar kantoor of flexibel thuiswerken blijven toestaan?
Het artikel vind je HIER.
De individuele productiviteit is vaak hoger bij thuiswerken. Innovatie en sociale dynamiek gedijen beter bij fysieke aanwezigheid. Een duivels dilemma, totdat je naar de gevolgen voor de bedrijfsidentiteit kijkt.
Als je alle argumenten voor en tegen een terugkeer naar kantoor afweegt, ervaar je hoe complex het dilemma is.
Volgens Körver en Peters is er echter één factor die onvoldoende aan bod komt in de discussies maar wel ongekend belangrijk is: de gemeenschappelijke beleving van identiteit van de organisatie. In een tijd waarin organisaties onder een vergrootglas liggen en stakeholders torenhoge verwachtingen hebben, telt niet alleen wát je doet, maar ook wie je bent en waar je voor staat.
Identiteit is geen document op intranet of een presentatieslide met kernwaarden. Identiteit vormt zich in gedeelde ervaringen: samen successen vieren, moeilijke beslissingen doorleven, rituelen koesteren, elkaar tegenspreken als dat nodig is. Het zijn de momenten waarop medewerkers aanvoelen wat de organisatie drijft en waarvoor zij willen staan. Op afstand is dat gevoel kwetsbaarder. Nieuwe collega’s pikken de cultuur minder snel op, teams ontwikkelen eigen subculturen en de samenhang tussen afdelingen neemt af. Dat werkt ongewenst gedrag of gedrag dat niet strookt met de organisatie-identiteit in de hand.
Juist nu reputaties kwetsbaarder dan ooit zijn, is die gemeenschappelijke beleving cruciaal. Zij bepaalt of een organisatie als één geheel naar buiten treedt of als een verzameling losse individuen. Het kantoor kan daarin een anker zijn: een tastbare plek waar identiteit niet alleen wordt verteld, maar beleefd.
Het is ook de plek waar we samen duiding geven aan ontwikkelingen in de buitenwereld en bepalen wat die betekenen voor ons eigen handelen.
Als we die plek niet herwaarderen, lopen we het risico dat medewerkers straks alleen nog maar hun computerscherm met elkaar gemeen hebben in plaats van een gedeelde cultuur en set van normen en waarden die helpen manoeuvreren in uitermate turbulente tijden.
HIER de link naar het artikel.