Adformatie Beta Strategies Frank Körver CEO's reputatie communicatie leiderschap

Adformatie sprak met Frank Körver over zichtbaarheid CEO’s in Nederland

Zichtbaarheid is belangrijk en vraagt moed. Zeker in deze tijd waarin nuance steeds vaker sneuvelt op sociale media en maatschappelijke thema’s gepolariseerd worden. Frank Körver (Beta Strategies) deelt in vakblad Adformatie zijn visie op de zichtbaarheid van CEO’s in Nederland.

Zichtbaarheid moet vooral geen kwestie van zenden zijn. Leadership is a conversation. Sterke CEO’s zoeken actief het gesprek op – niet om het gelijk te halen, maar om zaken in beweging te krijgen, doorbraken te realiseren, steun te krijgen voor plannen, de gunfactor veilig te stellen.

Niet onbelangrijk: organisaties met zichtbare CEO’s worden vaak beloond met een hogere beurswaardering (onderzoek Golin).

Frank adviseert CEO’s om op dit moment vooral niet al te stellige uitspraken te doen over maatschappelijk en politiek gevoelige onderwerpen. CEO’s zijn er niet om journalisten te pleasen, ze hebben een bedrijf te leiden.

Wil je als CEO toch laten blijken dat je bijdraagt aan een betere wereld? Goed! Maar houd het concreet, dicht bij je eigen praktijk, en doe vooral geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Wees scherp op gevoeligheden en valkuilen – en kies vooral niet voor de moral highground. Daden doen ertoe!

Dank aan journalist Jasper Mulder voor het gesprek. In het artikel tussen ‘Podium en schavot, de zichtbaarheid van CEO’s’ vind je behalve mijn visie ook de inzichten van Robin ten Brink en Yvonne van Bokhoven.

Het artikel ‘Tussen podium en schavot’ van Jasper Mulder kun je lezen in Adformatie, issue #3 (13 mei 2025). Hier het online artikel.

Lees verder op connectedleader.nl