Die publiciteitsstorm waar Heineken begin dit jaar in terecht kwam, was heftig. Ondanks de belofte om te vertrekken, had Neerlands trots toch nieuwe biersoorten op de Russische markt gebracht.
De onthulling over de Russische investeringen kwam Heineken op felle kritiek te staan en leidde onder meer tot het vertrek van Sarah Backhouse, Heinekens communicatiedirecteur. De reputatieschade zou groot zijn.
En natuurlijk werden excuses aangeboden.
Vorige week werd bekend dat het bedrijf zijn Russische brouwerijen heeft verkocht. Voor 1 euro. Interessant daarbij is wat Heineken-ceo Dolf van den Brink wederom zei over de communicatie. De ceo stelt namelijk dat Heineken achteraf ‘veel realistischer’ had moeten communiceren over het vertrek uit Rusland en hoelang dat zou kunnen duren.
Zeker bij strategische kwesties met een grote kans op reputatieschade, moet realistische communicatie de ‘default’ zijn. Op communicatieafdelingen, maar zeker ook in de boardroom. Want dan kun je een scherpe discussie afdwingen. Wil bijvoorbeeld de CEO of de communicatiedirecteur afwijken van route 1? Het is dan aan die persoon om de groep te overtuigen. Kom maar op met die argumenten.
Lees verder op connectedleader.nl